روانشناسی نابهنجاری
زیبا دهبان؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ فاطمه عشورنژاد
چکیده
مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه استرس انتظارات تحصیلی با رفتار و شناخت خودشکن با نقش میانجی خودآگاهی هیجانی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری دانش آموزان دختر متوسطه اول روستاهای شهر رودبنه در سال تحصیلی 1402-١٤٠1 بودند که از طریق نمونه گیری در دسترس 200 انتخاب شدند. ابزار جمع-آوری دادهها ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه استرس انتظارات تحصیلی با رفتار و شناخت خودشکن با نقش میانجی خودآگاهی هیجانی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری دانش آموزان دختر متوسطه اول روستاهای شهر رودبنه در سال تحصیلی 1402-١٤٠1 بودند که از طریق نمونه گیری در دسترس 200 انتخاب شدند. ابزار جمع-آوری دادهها شامل سیاهه استرس انتظارات تحصیلی (AESI)، مقیاس رفتار و شناخت خودشکن (SDBCS)، و مقیاس خودآگاهی هیجانی (SAOQ) بود. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و فن مدلیابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که استرس انتظارات تحصیلی و خودآگاهی هیجانی بر رفتار و شناخت خودشکن اثر مستقیم دارد (001/0 > p). همچنین استرس انتظارات تحصیلی بر رفتار و شناخت خودشکن با نقش میانجی خودآگاهی هیجانی اثر غیرمستقیم داشت (001/0 > p). با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت روانشناسان آموزشی و مشاوران مدارس جهت پیشگیری از رفتارها و شناختهای خودشکن دانشآموزان باید به متغیرهای استرس انتظارات تحصیلی و خودآگاهی هیجانی در آنان توجه ویژه داشته باشند.
روانشناسی شخصیت
کبری عباس پور؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ فاطمه عشورنژاد
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل علّی رابطهی تنظیم شناختی هیجان و کیفیت روابط متعهدانه زوجین با میانجیگری ذهنآگاهی انجام شده است. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل زنان متأهل شهرستان بندر گناوه در سال 1401 بودند که 263 نفر از آنها به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل علّی رابطهی تنظیم شناختی هیجان و کیفیت روابط متعهدانه زوجین با میانجیگری ذهنآگاهی انجام شده است. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل زنان متأهل شهرستان بندر گناوه در سال 1401 بودند که 263 نفر از آنها به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانی (CERQ)، پرسشنامه تعهد زناشویی (DCI) و پرسشنامه ذهنآگاهی فرایبورگ-فرم کوتاه (FMI) بود که به صورت آنلاین کامل شدند. برای بررسی فرضیهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری با به کارگیری از نرم افزار SPSS22 و Smart PLS3 استفاده شد. یافتههای به دست آمده حاکی از آن شد که دادههای پژوهش با مدل پیشنهادی برازش مناسبی دارد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که تنظیم شناختی هیجان بر کیفیت روابط متعهدانه زوجین اثر مثبت و مستقیم دارد (05/0p<). همچنین ذهن-آگاهی بر کیفیت روابط متعهدانه زوجین اثر مثبت و مستقیم وجود دارد (05/0p<). تنظیم شناختی هیجان از طریق ذهنآگاهی بر کیفیت روابط متعهدانه زوجین اثر غیر مستقیم و مثبت وجود دارد (05/0p<). از این پژوهش نتیجه می-گیریم که؛ تقویت مهارتهای تنظیم شناختی هیجان و ذهنآگاهی با روابط متعهدانه بیشتر در زنان متاهل مرتبط است و مشاوران مراکز مشاوره میتوانند از نتایج این پژوهش بهره ببرند.
روانشناسی اجتماعی
زهرا صادق نیا سلاکجانی؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ فاطمه عشورنژاد
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اعتیاد به بازی های آنلاین با خودکارآمدی، خلاقیت و مهارت های اجتماعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر رودسر و شاغل به تحصیل در سال 1400-1399 بودند. از این جامعه، 150 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اعتیاد به بازی های آنلاین، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اعتیاد به بازی های آنلاین با خودکارآمدی، خلاقیت و مهارت های اجتماعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر رودسر و شاغل به تحصیل در سال 1400-1399 بودند. از این جامعه، 150 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اعتیاد به بازی های آنلاین، پرسشنامه خودکارآمدی, پرسشنامه خلاقیت و پرسشنامه مهارتهای اجتماعی بود. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و نرم افزار SPSS - 22 استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که مؤلفه های اعتیاد به بازیهای آنلاین (مشکلات عملکرد تحصیلی و شغلی و مشکلات اجتماعی و خلقی)، توانستند 8/48 درصد از واریانس خودکارآمدی، 3/43 درصد از واریانس خلاقیت و4/27 درصد از واریانس مهارت های اجتماعی دانش آموزان را پیشبینی کنند (05/0˂p). بنابراین نتایج این پژوهش اهمیت توجه به اعتیاد به بازیهای آنلاین در دانشآموزان را نشان میدهد و پیشگیری از آن می تواند با متغیرهای روانشناختی مثبت در ارتباط باشد.
روانشناسی نابهنجاری
حسین نظری مقدم؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ فاطمه عشورنژاد
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه تصویر بدن و نشانههای افسردگی در افراد مبتلا به اختلال ملال جنسیتی و غیر مبتلا بوده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روششناسی علی-مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش شامل دو گروه از افراد مبتلا به اختلال ملال جنسیتی مورد تایید سازمان پزشکی قانونی کشور در سال 1400 و افراد غیر مبتلا به اختلال ملال جنسیتی بودند. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه تصویر بدن و نشانههای افسردگی در افراد مبتلا به اختلال ملال جنسیتی و غیر مبتلا بوده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روششناسی علی-مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش شامل دو گروه از افراد مبتلا به اختلال ملال جنسیتی مورد تایید سازمان پزشکی قانونی کشور در سال 1400 و افراد غیر مبتلا به اختلال ملال جنسیتی بودند. جهت نمونهگیری 30 نفر از هر دو گروه (15 نفر مرد و 15 نفر زن) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه چندبعدی نگرش فرد در مورد تصویر بدنی خود (کش، وینستد و جاندا، 1985) و افسردگی بک 2 (1996) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمون t مستقل و با استفاده از نرمافزار SPSS 20 انجام پذیرفت. یافتههای مطالعه نشان داد میانگین نمرات تصویر بدن (01/0 P˂) و نشانههای افسردگی (05/0 P˂) در افراد مبتلا به اختلال ملال جنسیتی و غیر مبتلا تفاوت معنادار دارد. افراد مبتلا به اختلال ملال جنسیتی در مقایسه با افراد غیر مبتلا، تصویر بدنی پایینتر و نشانههای افسردگی بیشتر دارند.